Specyfikacja techniczna materiałów przekazywanych do wydawnictwa UŁ

Wzory wszystkich umów wydawniczych oraz formularzy  są dostępne w zakładce Materiały do pobrania.

Prosimy o składanie kompletu materiałów, takich jak: strona tytułowa, strona redakcyjna: afiliacja autora/redaktora naukowego, imię i nazwisko recenzenta, nazwy podmiotów dofinansowujących publikację, spis treści, wstęp, rozdziały/artykuły, streszczenia, aneksy, wykazy ilustracji, tabel, rysunków, nota marketingowa podkreślająca walory publikacji; w przypadku elementów graficznych objętych ochroną prawnoautorską konieczne jest dołączenie pisemnej zgody autora oryginału lub właściciela praw autorskich elementów graficznych na bezpłatne ich wykorzystanie w planowanej publikacji.

Bardzo prosimy o przekazywanie do produkcji kompletnych materiałów.

Specyfikacja techniczna składanych materiałów do pełnego cyklu wydawniczego:

a) tekst

  • plik formatu A4 jednostronny, MS Word;
  • skład 12 pkt Times New Roman, przypisy 10 pkt, odnośniki w indeksie górnym (jeśli Autor korzysta z innych czcionek niż standardowe MS Word, prosimy o ich dostarczenie);
  • przy niestandardowych czcionkach (np. greka) niezbędne jest ujednolicenie fontu w całej pracy;
  • nie stosujemy stylów w pracy;
  • interlinia 1,5;
  • ciągła numeracja stron w całym tekście pracy;
  • marginesy: nie mniejsze niż 2,5 cm;
  • ujednolicony system gradacji rozdziałów i podrozdziałów; nie należy ich wprowadzać automatycznie; powinien być zgodny ze spisem treści;
  • prosimy o usunięcie hiperłączy;
  • prosimy też o dostarczanie zweryfikowanych pod względem językowym tekstów w językach obcych;

b) afiliacje

  • w pracach zbiorowych, czasopismach i zeszytach naukowych niezbędne jest umieszczenie afiliacji Autorów (wg wzoru: uczelnia, wydział, katedra, adres) w pierwszym przypisie bądź w zestawieniu na końcu publikacji;

c) spisy treści, tabel, rysunków

  • prosimy o nieumieszczanie automatycznych spisów treści, wykresów, tabel etc.;
  • w spisie treści należy uwzględnić również tytuły streszczeń obcojęzycznych;

d) przypisy

  • odrębna numeracja i adiustacja przypisów w każdym rozdziale/artykule;
  • ujednolicone przypisy w pracach zbiorowych;

e) bibliografia

  • powołania bibliograficzne ujednolicone w pracach zbiorowych;
  • konieczne jest zachowanie zgodności powołań w tekście z bibliografią;

f) indeksy

  • jeżeli w pracy przewidziano indeksy, prosimy dostarczyć ich ślepe, zamarkowane wersje (tzn. bez numerów stron);

g) tabele

  • tabele prosimy sporządzić w programie Word lub Excel i dostarczyć w edytowalnej wersji, opatrzone tytułem, numerem oraz źródłem;
  • w tekście należy zamieścić powołanie na numer konkretnej tabeli;

h) rysunki, schematy, wykresy, wzory

  • prosimy przygotować czytelne rysunki, schematy i wykresy, wykonane w programach Excel, Corel (plik otwarty) i dostarczone w edytowalnej wersji; dodatkowo mogą być przekazane w postaci plików jpg; ponadto opisy do tych obiektów powinny mieć jednolity font o tej samej wielkości;
  • rysunki, schematy i wykresy prosimy opatrzyć tytułem, numerem oraz źródłem;
  • rozbudowane wzory matematyczne powinny być wykonane w edytorze równań w MS Word przy użyciu czcionki Cambria Math;
  • proste wzory matematyczne prosimy wykonać podstawową czcionką;
  • w tekście należy zamieścić powołanie na numer konkretnego rysunku, wykresu etc.;

i) ilustracje

  • ilustracje prosimy dostarczyć w postaci plików TIF, BMP, jpg w rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi przy wymaganych wymiarach reprodukcji lub – jeśli zaistnieje taka sytuacja – w postaci umożliwiającej wykonanie skanu;
  • fotografie umieszczone w tekście w programie do edycji tekstu Word prosimy dostarczyć również jako osobne pliki w formacie TIF, BMP, jpg w rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi;
  • ilustracje prosimy opatrzyć tytułem, numerem oraz źródłem;
  • w tekście należy zamieścić powołanie na numer konkretnej fotografii;

j) prawa autorskie elementów graficznych

  • pod każdym elementem graficznym niewykonanym przez autora prosimy zamieścić zapis źródła, z którego pochodzi. Jeśli cytowane elementy graficzne są chronione prawem autorskim (dotyczy to również plików pochodzących z Internetu), wymagana jest pisemna zgoda autora oryginału lub właściciela praw autorskich na bezpłatne wykorzystanie tych materiałów w pracy.

 

Specyfikacja techniczna przygotowania gotowych plików PDF

Gotowe materiały prosimy dostarczyć do Wydawnictwa Uniwersytetu Łózkiego zgodnie z następującymi zasadami:

a) w gotowych plikach pdf nie umieszczamy elementów okładki;

b) nazwy plików

  • Pliki zapisujemy zawsze od s. 001 do ostatniego numeru strony.
  • Stosujemy nazewnictwo plików zgodnie z następującym oznaczeniem:

n_tyt_a.roz

gdzie:

n – nr strony w publikacji (np. 001) lub zakres stron (np. 001 – 200);

tyt – tytuł publikacji;

a – wersja pliku (kolejne poprawione wersje powinny być oznaczane jako b, c itd.);

roz – rozszerzenie pliku (pdf).

Nie stosujemy polskich znaków, spacji oraz znaków specjalnych.

c) warunki techniczne

Formaty stron zapisujemy w następujący sposób:

W przypadku pracy w formacie B5 – wybieramy format papieru 16,8×24,0 cm (lub 168×240 mm)

Pole zadruku max. 126×201 mm (w tym 10 mm na paginę).

W przypadku pracy w formacie A5 – wybieramy format papieru 14,8×21,0 cm (lub 148×210 mm)

Pole zadruku max. 110×170 mm (w tym 10 mm na paginę).

W przypadku pracy w formacie A4 – wybieramy format papieru 21,0×29,7 cm (lub 210×297 mm).

Jeśli praca nie ma spadów, plik przygotowujemy w formacie netto, nie wstawiamy znaczników.

Wszystkie strony w pliku zapisujemy w tym samym formacie.

Wakaty powinny być uwzględnione w pliku.

Jeżeli w pliku znajdują się elementy spadowe, należy dodać po 5 mm spadu z każdej strony (spady z każdej strony muszą być tej samej wielkości).

Zdjęcia użyte w plikach prosimy dostarczyć w rozdzielczości nie mniejszej niż 300 dpi. Grafiki o mniejszej rozdzielczości spowodują obniżenie jakości publikacji.

Wszystkie pliki do danej pracy powinny być przygotowane wyłącznie albo jako kompozyty, albo separacje. Prosimy nie łączyć plików rozseparowanych z kompozytowymi w jednej pracy [wyjaśnienie – prosimy nie dzielić oryginału barwnego (kompozytu) na poszczególne rozbarwienia odpowiadające barwom procesowym (cyan, magenta, yellow, black) lub innym (np. wykorzystanym kolorom dodatkowym)].

Elementy graficzne nie mogą zawierać profili kolorystycznych (ICC). Kolory CMYK (wszystkie używane dodatkowe kolory, np. standardu Pantone, powinny być zamienione na CMYK). W przypadku występowania kolorów Pantone prosimy o ich prawidłowo nazwanie.

Nie stosujemy przestrzeni barwnej RGB.